Vraag van Theo:
Hulp na een herseninfarct
Het eerste contact met Theo
Theo nam zelf contact met ons op. Hij stond midden in het leven en kreeg toen tot twee keer toe een herseninfarct. Hij raakte verlamd aan de linkerhelft van zijn lichaam en kwam terecht in een rolstoel. Hij heeft last van chronische vermoeidheid en zijn balans is niet goed. Hij heeft hulp nodig bij alle dagelijkse dingen zoals aan en uitkleden, douchen en eten. Doordat Theo in een rolstoel zit is zijn sociale leven drastisch veranderd. Hij komt nauwelijks het huis uit en zou graag met zijn vrouw en kinderen samen naar buiten gaan. Theo vraagt MEE hem bij deze vragen te helpen.
Samen naar een oplossing
Ik heb uitgebreid met Theo en zijn vrouw gesproken over zijn verschillende hulpvragen op meerdere gebieden. Voor de dagelijkse hulp die Theo nodig heeft, hebben we samen een indicatie aangevraagd voor hulp uit de Wet langdurige zorg (Wlz) bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Met deze indicatie kreeg Theo thuis 24 uurs zorg. Daarnaast had Theo een vraag over vervoer. Hij wilde graag samen met zijn gezin in één auto (met rolstoel) ergens naartoe in plaats van met een aparte rolstoel taxi. Zelf een aangepaste auto aanschaffen was te duur, maar met de hulp van fondsen lukte dat wel.
Hoe gaat het nu
Het leven van Theo heeft een enorme boost gekregen. Door de 24 uurs zorg en ondersteuning thuis is er meer rust ontstaan, ook voor de partner/mantelzorgers. Dankzij de aangepaste auto kan hij veel sneller en makkelijker deelnemen aan de maatschappij. Hij komt zijn huis weer uit, onder de mensen. Theo doet weer mee in het leven.
Harm, cliëntondersteuner bij MEE De Meent Groep
MEE helpt mensen met een beperking en hun naasten bij vragen of problemen die ontstaan door hun beperking. Gratis en zonder verwijzing. Heb jij een vraag aan MEE? Bel 088 465 35 55 of stuur een email