Donderdag behandelt de gemeenteraad de dorpsontwikkelingsplannen. Deze projecten zullen samen zo'n 2,4 miljoen euro kosten. Hiervan gaat twee ton naar het dorp Sint Anthonis. De rest is voor plannen uit andere dorpen. Je kunt wel stellen dat er donderdag meer geld naar de dorpen gaat dan dinsdag op Prinsjesdag. Veel geld dus, maar waarvoor precies?
Hoe ontstonden de plannen?
Het traject voor het dorpsontwikkelingsplan startte in mei 2019. De gemeente vroeg aan Dorpsraad Sint Tunnis om een groep bij elkaar te brengen van 20 inwoners. De 'groep van 20' moest een goede afspiegeling zijn van ons dorp. De Sint Tunnisse groep van 20 bestond uit Gé van Kol, Maria Barten-Jans, Jos van Duren, Harm Verhoeven, Marnick Menting, Ronald Korsten, Riny Arts, René Ponsen, Henri van Gemert, Noëlle van Kasteren, Huberiet Vollenberg, Gerard Jansen, Lars Willems, Ivo Klomp, Jan Peters, René Teunissen, Marjan Peters, Didi Claessens, Anita Bindels-Van Hulst en Joep Baltussen.
Op 4 juli kwam de groep bij elkaar. Ambtenaar Mark Hendrikx liet de inwoners beoordelen wat er goed gaat in Sint Tunnis en wat nog aandacht verdient. Uiteindelijk benoemden ze een aantal 'focuspunten' die volgens hen de aandacht verdienden. Het overzicht van de avond vind je hier: Uitwerking sessie Sint Anthonis GROEP 20.pdf
De groep van 20 kwam na de avond nog een aantal keren bij elkaar. Ze bedachten hoe ieder focuspunt verbeterd kon worden. Hieruit ontstonden allerlei plannen, die weer werden uitgewerkt door de 20 vrijwilligers. Op 23 januari 2020 presenteerde de Dorpsraad de plannen tijdens de jaarvergadering. Inwoners konden er nieuwe ideeën voor de plannen aandragen. In juli 2020 werden de plannen ingediend bij de gemeente. Samen met de ambtenaren werd kritisch naar de inhoud gekeken om tot nog betere projecten te komen.
Wat zijn de plannen?
De volgende plannen liggen nu bij de gemeenteraad:
Project 1: Communicatie en imago
Sint Tunnis had geen dorpskrantje en geen centrale site meer. De groep van 20 wil dat inwoners in één oogopslag moeten kunnen zien wat er in het dorp gebeurd is en wat er gaat gebeuren. Daarom wordt er gewerkt aan één multimediaal nieuwsplatform met activiteitenagenda. Het huis-aan-huisblad is inmiddels al enkele maanden uitgegeven: Trots Sint Tunnis. Dit blad wordt compleet gedragen door vrijwilligers. Op de site bent u nu: Samen Sint Anthonis! Dit project kost in totaal €30.000,-
Project 2: Bruisende Brink
De groep van 20 wil dat de Brink gaat bruisen. Het moet een dorpsplein vol leven worden. Hiervoor wordt een 'Brinkteam' samengesteld. Dit team wordt 'verantwoordelijk' voor het organiseren, aanmoedigen en ondersteunen van nieuwe activiteiten op de Brink. Ze kunnen met hun ervaring bijvoorbeeld helpen met vergunningen of het werven van vrijwilligers.
Ook wordt het Brinkfonds opgericht. Wie een activiteit wil organiseren maar daarvoor geen geld heeft, kan bij de Dorpsraad een bedrag lenen om de organisatie op te zetten. Zodra de activiteit zichzelf weer terugbetaalt (door bijv. toegangskaartjes) wordt het bedrag weer teruggestort. Dit fonds kost in totaal €20.000,-
Project 3: Aanzien en aankleding
Het is belangrijk dat ons dorp er goed uit ziet. De gemeente schrijft aan een nieuw centrumplan om dit te verbeteren, maar ook de groep van 20 wil een steentje bijdragen. De kerstverlichting van het centrum is in de afgelopen jaren verwaarloosd, maar daar komt verandering in. De Groep van 20 maakt geld vrij om nieuwe kerstverlichting te kopen zodat het dorp weer straalt. Ook maken we geld vrij voor nieuwe komborden met niet alleen "Sint Anthonis", maar ook ons dialect "Sint Tunnis" erop. Tot slot wordt er een digitaal kombord aangeschaft. Dit kombord krijgt een display zodat we activiteiten van verenigingen kunnen aankondigen. Iedereen die voorbij loopt, fietst of rijdt, weet dan wat er te doen is. In totaal kosten de projecten €44.000,-
Project 4: Verenigingen en vrijwilligers
Verenigingen en andere organisaties hebben steeds vaker last van een vrijwilligerstekort. Om dit op te lossen wil de groep van 20 een tweejaarlijkse bijeenkomst organiseren voor bestuursleden van Sint Tunnisse organisaties. Samen gaan we in gesprek over hoe we dit kunnen oplossen. We willen in het speciaal aandacht vragen voor de oprichting van een omnivereniging, die bestuurstaken van verenigingen kan overnemen om de besturen te ondersteunen. Voor dit project wordt €7.500,- gereserveerd.
Project 5: Wonen
De groep van 20 wil dat vraag en aanbod van woonruimte in balans komt. Op dit moment zijn er veel jonge volwassenen op zoek naar een eigen woning. Samen met de gemeente willen we een info-avond organiseren om aan inwoners duidelijk te maken wat de bestaande mogelijkheden zijn (van bijvoorbeeld een eigen huis bouwen) en welke bouwprojecten eraan zitten te komen. Hiervoor wordt €1.500,- gereserveerd.
Project 6: Sint Tunnis 'voor elkaar'
We willen het welzijnsaanbod voor senioren gaan opfrissen. We gaan bij de inwoners inventariseren hoe we het activiteiten- en voorzieningenaanbod kunnen afstemmen op de behoeften van met name de jonge senioren. De KBO en andere seniorenorganisaties zien afnemende ledenaantallen, maar wat komt hiervoor in de plaats? We gaan een zorgcoöperatie opzetten om in samenwerking met verschillende organisaties, zoals KBO, Zonnebloem of andere Sint Tunnisse verenigingen activiteiten te organiseren. Ook willen we in het MFA Oelbroeck een helpdesk oprichten waar mensen met vragen over gemeente, zorg of hulpverlening terecht kunnen. De gemeente is over een aantal jaren immers ver weg. In totaal wordt voor dit plan €105.000,- gereserveerd.
Donderdag 17 september gaat de gemeenteraad bepalen of de plannen doorgang krijgen. Bezoekers zijn nog niet welkom, maar je kunt de vergadering online volgen door hier te klikken.