Publicatie trots Sint Tunnis
Door Judith Driessen
In deze editie van ‘Dries wil weten...’: Buurtbusvereniging Sint Anthonis
Wat is een dorp zonder verenigingen? Een organisatie die meestal gerund wordt door vrijwilligers, waar leden hun hobby of sport kunnen uitvoeren, samen met anderen of alleen. Sint Tunnis kent veel verenigingen. Grote maar ook wat kleinere verenigingen, wellicht zelfs verenigingen waar u het bestaan niet eens van kende. Daarom gaat Judith Driessen elke maand op pad voor de rubriek ‘Dries wil weten...’ waarin in elke uitgave van Trots Sint Tunnis een vereniging voor het voetlicht wordt gebracht.
Kwizzut gaf de pen door aan Buurtbusvereniging Sint Anthonis. Ik reis af naar de Peelkant, naar Marius Janssen en zijn vrouw Annie, waar we ook hartelijk worden ontvangen door de hond Max en met koffie. Aan tafel zit ook de man die mij op deze wereld heeft gezet: Piet Driessen.
Buurtbusvereniging Sint Anthonis: waarom werd deze vereniging opgericht?
“De provincie en BBA hadden het doel om beter openbaar vervoer te organiseren in de afgelegen gebieden. Mensen hadden om diverse redenen geen eigen vervoer.”
Dus de Provincie heeft de vereniging opgericht?
“Nee”, zegt Marius, “de Provincie heeft de BBA in 2000 verzocht om in het dorp vrijwilligers te regelen en om een buurtbusvereniging op te richten. Men is in 2000 direct met een bus en één lijn gaan rijden. Er was alleen een lijn naar Venray, pas in 2003 werd de vereniging officieel opgericht.”
Heeft Arrivia nog steeds een rol?
“Arriva verzorgt eigenlijk alles: materieel, brandstof en de samenstelling van de routes. Meestal geven zij ook de omleidingen door, maar we zorgen zelf ook voor korte lijntjes met de gemeente. Wij regelen zelf de chauffeurs.”
Kan iedereen chauffeur worden?
“Je moet tussen de 18 en 78 jaar zijn, een autorijbewijs hebben en een proefrit met een bestuurslid maken om te kijken of je de bus kunt besturen. Je rijdt dan een paar keer de route mee met een ervaren chauffeur en dan mag je de buurtbus gaan rijden. En natuurlijk op een vaste dag, van maandag tot en met vrijdag, vier uren per dag beschikbaar zijn. We rijden in drie vaste diensten per dag. In het weekend rijden we niet.”
En hoe maak je gebruik van de buurtbus?
“Je kunt reizen op dezelfde manier als dat je in al het openbaar vervoer binnen Nederland reist. Met een OV-Chipkaart. Ook kun je in de bus een dag- of rittenkaart kopen. Wel met de pin betalen”, zegt Piet lachend.
Wat moeten we nog weten?
“We zijn een hechte groep vrijwilligers, je moet van elkaar op aan kunnen, een rit van iemand overnemen. Maar ook het sociale aspect is erg belangrijk”, vertelt Piet. “Als buurtbuschauf feur ben je altijd omringd door mensen. Schoolgaande jeugd, mensen met een beperking (wij kunnen ook rolstoelvervoer doen), maar ook degene die, als enige uitje, haar boodschappen elke week met de bus doet.”
“Onderling met de chauffeurs hebben we een hechte band en dat is ook wel te merken op onze uitstapjes”, zegt Marius. “We organiseren drie keer per jaar een activiteit voor de chauffeurs en hun partner, dat wordt gefinancierd door onze reclamesponsors en Arriva. We hebben geen financieel belang, maar zijn vrijwilligers bij de buurtbusvereniging. We hebben wel een sociaal belang: de buurtbus verbindt mensen onderling.”
Aan wie geven jullie de pen door?
“Wij willen de pen graag doorgeven aan Buurtvereniging de Leugenstert. Vaak verbinden verenigingen mensen met het dorp. Maar een buurtvereniging verbindt mensen in hun eigen buurt, in feite net zo belangrijk, vinden wij.”
De maandagmiddag is voor pap heilig want dan moet hij buurtbus rijden. Ik begrijp nu beter waarom hij het zo mooi vindt. De chauffeurs zijn graag onder de mensen, maar wat is het fijn als je dat kunt combineren met een dienstverlening. Dan snap ik dat je op maandagmiddag niks kunt plannen. Mooi dat deze mensen hun vrije uren zo invullen voor de gemeenschap.
Contactgegevens Buurtbusvereniging Sint Anthonis