Publicatie Trots Sint Tunnis
Door Arie Cornelissen
Al 31 jaar werkt Jessica van Daal als kassamedewerker in een Sint Tunnisse supermarkt, nu voor de pas geopende Albert Heijn. Ze heeft veel zien veranderen. Gebleven is haar passie voor de klanten. “Fijn als je iets extra’s kunt betekenen.”
Vriendelijk en gedreven werkt Jessica (50) op deze vrijdagochtend achter de kassa. De blauwe kleuren van Albert Heijn zijn overal om haar heen zichtbaar. Mensen met mandjes en winkelwagens komen en gaan. Ze voelt zich op haar gemak. “Ik heb er net een aantal dagen opzitten. Het is ook hier fijn werken”, zegt Jessica.
In 1992 begon ze als vakantiekracht bij de Edah aan de Breestraat en trad er daarna in dienst. “Dat waren andere tijden. De prijzen moesten we nog zelf op de kassa intoetsen. En betalen deed bijna iedereen contant. Vanaf het allereerste begin vond ik het werk mooi. In gesprek zijn met klanten, er voor hen zijn. Dat doe ik graag. In die beginperiode mocht ik ook een tijd sturing geven aan het team van kassamedewerkers. Op de achtergrond helpen om de boel goed te laten draaien. Leuk, hoor!”
Knuffels en tranen
Ze werkte daarna tien jaar bij Emté en vier jaar bij Jan Linders. Bij Emté heeft Jessica met veel plezier gewerkt, cursussen mogen volgen en heel veel geleerd. “Alles klopte. Een gezellig team en een goede samenwerking met het hoofdkantoor. Klantvriendelijkheid stond hoog in het vaandel. De band die we met sommige klanten hadden, was heel prettig. Toen de winkel sloot, kregen we knuffels en er vloeiden ook tranen.” Het opbouwen van een relatie met winkelend publiek, vindt ze de normaalste zaak van de wereld. “Dat gaat vanzelf. Je moet tijd vrijmaken als dat mogelijk is. Dat kan een praatje over het weer zijn, maar ook door een luisterend oor te hebben voor iemand die vertelt dat hij of zij het even moeilijk heeft. Regelmatig maak je ook bijzondere of grappige dingen mee. Iemand vertelde zelfs een keer dat hij een groot bedrag had gewonnen in de loterij. Dat is had gewonnen in de loterij. Dat is wat, hè? Ja, voor velen ben je een vertrouwd gezicht.” Jessica heeft door de jaren heen steeds weer nieuwe producten op
de schappen zien verschijnen. “Vegetarische producten, vega-artikelen en glutenvrije waren, zijn nu een hype. Tegenwoordig is de keuze sowieso enorm. Ook de variatie per product is veel ruimer. Thee met allerlei smaken bijvoorbeeld. Sommigen vinden al die keuzes maar lastig.” De winkelbezoeker is door de jaren heen nog steeds vriendelijk, vindt Jessica. “Al zijn ze sinds Corona wel vaker geprikkeld en soms wat haastiger. Maar de sfeer is elke dag prima. Dat geldt ook voor de contacten met de vele toeristen in het zomerseizoen. Sommigen komen al jaren bij ons. Ze roepen soms op hun eerste vakantiedag al: ‘we zijn er weer’.”
Een pijnlijk dieptepunt waren de drie overvallen bij Jan Linders. “Dat heeft een enorme impact gehad op iedereen hier. Het was heel verdrietig. Maar alle lof voor de leiding van Jan Linders, die de medewerkers perfect heeft opgevangen en geholpen. Dat doet goed.”
Handige zelfscanners
Albert Heijn is haar vierde supermarkt. De eerste indruk is goed. “Hoewel de indeling ongeveer hetzelfde is gebleven, ziet het er allemaal wat strakker, frisser en mooier uit. Een aantal streek producten is gebleven. Vooral de scankassa’s en de handige zelfscanners zijn een grote vernieuwing. Of ik bang ben dat het werk van kassamedewerker langzaam gaat verdwijnen? Nee hoor, er zal altijd behoefte blijven aan een persoonlijke noot in de winkel. En als het nodig is, blijf ik snel de winkel inrennen om iets te pakken voor een klant die iets vergeten is in de kar te doen, haha.”
Hoewel er nog geen definitief zicht is op wanneer Albert Heijn verhuist naar de beoogde locatie aan de Breestraat, kijkt Jessica er nu al naar uit. “Meer ruimte en alles nieuw, dat moet prachtig worden. Mijn ideaalplaatje? Dat er ook een slijterij bij komt en een drogisterij. Die worden in Sint Tunnis erg gemist.”