Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen (BRP), geheimhouding en inzagerecht
Kloppen jouw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) nog?
Het is van groot belang dat de, in de basisregistratie opgenomen gegevens over jou, juist en actueel zijn. Niet alleen om oneigenlijk gebruik of misbruik tegen te gaan, maar ook omdat dit van belang is voor een groot aantal BRP-afnemers die voor hun bedrijfsvoering in belangrijke mate afhankelijk zijn van de persoonsgebonden adresgegevens uit de BRP. Bij BRP-afnemers moet je denken aan belastingdienst, pensioenfondsen, ziektekostenverzekeringen, uitkeringsinstanties, GGD, Waterschappen, Kamer van Koophandel en andere (semi) overheidsinstanties.
Waarom is het belangrijk?
Het is belangrijk om de juiste en meest actuele adresgegevens van inwoners voorhanden te hebben bij bijvoorbeeld de voorbereiding op en de bestrijding van eventuele rampen. Bij calamiteiten is het van essentieel belang dat de lokale autoriteiten beschikken over de juiste gegevens van de -in een getroffen gebied- woonachtige personen.
In de BRP zijn persoonsgegevens opgenomen van iedereen die in onze gemeente woont. Het gaat hierbij niet alleen om adresgegevens, maar bijvoorbeeld ook om gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap, nationaliteit, ouders en kinderen. Deze gegevens worden automatisch verstrekt aan (semi-) overheidsinstellingen voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van hun wettelijke taken.
Geheimhouding
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bepaalt welke gegevens aan deze instellingen worden verstrekt. Dit is een wettelijke verplichting, je kunt hier niets tegen doen. Soms kunnen ook andere instanties of instellingen om gegevens uit de basisregistratie vragen. Als je dat wilt voorkomen, kun je om de geheimhouding van die gegevens verzoeken.
Met DigiD
Regel het direct via www.gemeentelandvancuijk.nl bij het product Geheimhouding persoonsgegevens.
Zonder DigiD
Vraag het formulier Geheimhouding persoonsgegevens via .
Inzagerecht
Als je wilt weten aan wie in het afgelopen jaar gegevens over jou zijn verstrekt kun je schriftelijk een overzicht opvragen bij de gemeente. Richt jouw verzoek plus een kopie van een geldig identiteitsbewijs aan:
Burgemeester en wethouders
T.a.v. Team Burgerzaken
Postbus 7, 5360AA Grave.
Voor het maken van een veilige kopie van het identiteitsbewijs adviseren wij je om gebruik te maken van de KopieID-app van de Rijksoverheid.
Binnen enkele weken krijg je dan het overzicht (kosteloos) thuisgestuurd.
Welke gegevens de overheid over jou heeft vastgelegd kun je ook inzien met je DigiD op www.mijnoverheid.nl.
Twijfel je aan de juistheid van jouw gegevens in de BRP, neem dan contact op met de Team Burgerzaken, telefoon 0485-854 000 of stuur een mail naar .