Kennisgeving Kerkbestuur.
Het bestuur van de parochie Maria, Moeder van de Kerk stelt u in kennis van het ontslag van Hr. Lansdaal.
Vicaris-generaal Lamers heeft de heer Lansdaal met ingang van 1 januari ontslag verleend als lid van het bestuur van onze parochie. Vanaf mei 2018 was Ton Lansdaal door de bisschop als ad-interim bestuurslid benoemd vanuit zijn functie bij het bisdom nadat het toenmalige bestuur gezamenlijk haar ontslag aanbood. Binnen het bestuur bekleedde hij de functie van penningmeester.
In de laatste editie Binding maakt Ton al melding van zijn afscheid en riep hij de lezers van de Binding op om zich te melden en te komen helpen. Nu zijn ontslag officieel is, stellen wij u als parochianen, conform het Algemeen Reglement Bestuur van een Parochie, in de gelegenheid om aan het parochiebestuur kandidaten voor te dragen zodat wij uiterlijk voor 1 april, liefst eerder al, twee kandidaten kunnen voordragen aan de bisschop.
Wanneer het bestuur hierin voor 1 april in verzuimt, is de bisschop bevoegd zelfstandig in iedere vacature te voorzien. Ik heb de laatste vier maanden, vanaf oktober tot nu, kennis mogen maken met betrokken gelovigen in elk dorp die zich geheel belangeloos en vol overgave voor de geloofsgemeenschap ter plaatse inzetten. Uit uw midden moet het lukken kandidaten voor te dragen die mij in het bestuur willen helpen. Intussen heeft u in de afgelopen tijd ook een indruk van mijn persoon als pastoor kunnen opdoen. Hieronder zal ik toelichten welke vacatures moeten worden ingevuld.
Penningmeester
Als penningmeester van de parochie bent u onderdeel van het parochiebestuur en beslist u mee in vraagstukken van de parochie. De penningmeester vertaalt het beleid in geld en informeert over de (on)mogelijkheden. Tevens bent u verantwoordelijk voor de financiële administratie en het betalingsverkeer.
Bestuurslid vrijwilligers/communicatie
Als bestuurslid communicatie en vrijwilligersbeleid zoeken wij iemand die soepel met vrijwilligers kan omgaan en hen op een effectieve manier kan aansturen, alsook moet hij/zij met moderne communicatiemiddelen kunnen omgaan en mensen daarmee kunnen bereiken. Ook beslist u als onderdeel van het parochiebestuur mee in vraagstukken van de parochie
Bent u katholiek en betrokken bij de kerk, woont u in de parochie? Wilt u bestuurlijk een steentje bijdragen onze parochie? Of kent u iemand die dat kan en graag zou doen? Neem dan contact op met het secretariaat: Het bestuurswerk is vrijwilligerswerk. Het bestuur komt gemiddeld 11 keer paar jaar samen.
Het parochiebestuur
Het doel en de taak van een parochiebestuur zijn vastgelegd in het “Algemeen Reglement voor het bestuur van een parochie van de Rooms-katholieke Kerk in Nederland”. Zij bestuurt de parochie voor zover het betreft het parochiaal vermogen en de zorg voor een doelmatige aanwending daarvan ten bate van de parochie, met inachtneming van het kerkelijk recht en de bisschoppelijke voorschriften.
Samenstelling parochiebestuur
De pastoor is van rechtswege voorzitter van het parochiebestuur. Elk bestuurslid heeft een aandachtsveld, een portefeuille. Op die portefeuille is zij of hij het aanspreekpunt van het bestuur.
Parochiebestuur
Voorzitter Pastoor Jos Hermans
Vicevoorzitter &gebouwen Frans van Waes
Secretaris a.i. Gideon Gruijters
Penningmeester vacature
Vrijwilligers/communicatie vacature
Parochiebestuursleden worden voor een periode van vier jaar benoemd door de bisschop op voordracht van het parochiebestuur. Zij zijn slechts éénmaal terstond herbenoembaar.
Voorzitter parochiebestuur, pastoor Jos Hermans