Publicatie Trots Sint Tunnis
Door Ronald Korsten
Er is een terugloop van middenstanders. Maar wie doet er iets aan? Hoe zorgen we ervoor dat de leefbaarheid verbetert? Garagehouder en dj André Zegers geeft zijn visie.
Natuurlijk hebben we in Sint Tunnis voorbeelden van initiatieven die het goed doen. Denk aan de activiteiten van het Pinkstertoernooi, de Bruisende Brink, Oelbroeck en ook een digitaal platform als Samen Sint Anthonis.
André: “Maar neem nu de Winterfair van begin november. Ik was daar op de zaterdagavond en toen was het niet druk. Natuurlijk hadden er meer mensen moeten zijn, maar het was koud en er waren die avond ook nog diverse andere activiteiten in het dorp. Ik vind het zo jammer dat er dan geklaagd wordt. Ga in gesprek met de mensen die er wél zijn en maak er samen toch iets moois van. Gelukkig was het overigens op de zondag wél druk.”
André is er graag bij wanneer er wat georganiseerd wordt: “Ik doe vaak mee als sponsor bij een evenement. Het is zó belangrijk dat er leven is in ons dorp. Als ondernemer moet je bij sponsoring niet direct denken: wat brengt het me? Je levert een bijdrage en misschien komt het op één of andere manier wel een keer terug.”
Elkaar ontmoeten vindt André belangrijk: “Afgelopen zomer was onder andere het Zandvoort-evenement op de Brink. Hier sta je met Jan en alleman te kletsen waardoor je weer tot nieuwe inzichten komt en daarbij ook te horen krijgt welke ondernemers we hier in het dorp allemaal hebben. Het is gezellig en je gaat mogelijk weer een stuk wijzer naar huis.”
“De klassieke winkels zijn er steeds minder, maar digitaal is er in onze directe omgeving ook van alles te koop. Dit is een koerswijziging die niet direct als negatief opgevat hoeft te worden. Een fysieke winkel is altijd mooi in het straatbeeld, maar tijden veranderen en het straatbeeld gaat daarin mee.”
“Dat geldt voor mij trouwens ook wanneer de lokale horeca wat wil organiseren. Vaak wordt dat door mogelijke sponsoren gezien als een commercieel evenement waar alleen de horeca beter van wordt. Daar ben ik het niet mee eens. Gezelligheid in het dorp kan ertoe leiden dat jongeren gemakkelijker in ons dorp blijven. Kijk eens naar het aantal jongeren dat een woning wil kopen bij de bouwplannen in ons dorp, dat is toch prachtig? En dat is natuurlijk ook goed voor de lokale ondernemers.”
“Conclusie van dit verhaal: als we met z’n allen positief blijven, komen we er wel!”