Publicatie Trots Sint Tunnis
Door Judith Driessen
Wat is een dorpsblad zonder adverteerders? Sint Tunnis kent veel ondernemers. Grote maar ook wat kleinere, wellicht zelfs ondernemers waar u het bestaan niet eens van kende. Daarom gaat Judith Driessen elke maand op pad voor de rubriek “Dries wil weten” waarin in elke uitgave van de Trots een in de Trots adverterende ondernemer voor het voetlicht wordt gebracht.
Marco Schreuder van MST-Tegelwerken gaf de pen door aan John Coopmans van James autoservice Coopmans. Gezellig in de kantine tijdens de pauze sluit ik aan bij John, Fraukje en medewerker Nick.
Wanneer ben je begonnen met je eigen bedrijf?
“Op 3 september 2013, oftewel dit jaar 12 jaar geleden”, vertelt John. “Ik werkte bij Wouter Bollen in het pand naast het toenmalige ’t Hert. Toen Wouter aangaf te gaan stoppen, heb ik het bedrijf overgenomen. Dit had veel voordelen voor mij, ik kende alle klanten en ook hun auto’s waardoor ik al gelijk startte met een grote klantenkring. Na een half jaar kwam in Ledeacker dit pand vrij en in 2016 kochten we het woonhuis erbij zodat ik avonden door kon werken dicht bij mijn gezin. Na zes jaar was mijn klantenkring zo groot geworden dat ik er personeel bij moest aan nemen. Fraukje stopte met haar baan en ging de administratie doen”. “Ja, het was wel ff wennen”, lacht Fraukje. “Ik had totaal geen verstand van auto’s, maar dat is nu gelukkig wel anders. En Nick kwam in dienst. Nick heeft het leermeesterdiploma, waardoor we ook een BBL-leerling kunnen opleiden voor ons mooie vak”.
Waarom zijn jullie aangesloten bij James?
“Twee jaar geleden hebben we dat besloten met het oog op de toekomst. Dit is een franchiseonderneming. Ik verwacht dat de dealers zullen gaan verdwijnen. Je ziet nu al steeds meer leasecontracten. Er gaat veel veranderen in de autobranche, waardoor het alleen moeilijker gaat worden. Ik ben nu mede-eigenaar van het concept, waardoor ik samenwerk met serieuze leasepartijen en andere ondernemers zoals bijvoorbeeld schadeherstelbedrijven, ruitenexperts en bandenexperts. Ik ben een gecertificeerd bedrijf, wat ons veel mogelijkheden geeft. Maar voor de klant verandert er niks”, vertelt John. “Het poppetje verandert niet, alleen de naam", stelt Fraukje.
Dus bijscholing hoort er dan wel bij?
“Jazeker” zegt John. ”We moeten elke twee jaar zorgen dat we APK-meester blijven. Ook zijn er tegenwoordig steeds meer elektrische auto’s. Daar moeten wij in geschoold blijven en ook voor de certificaten die door de overheid zijn bepaald. Door het digitale tijdperk is er wel veel veranderd, we kunnen tegenwoordig veel op afstand. Dit heeft voor de klant veel voordelen. We kunnen complexe problemen zo sneller oplossen. Wel merk je dat je door het gebrek aan personeel in de technische sector soms tegen logistieke en financiële uitdagingen loopt. Onderdelen die niet meer op voorraad zijn of een langere levertijd hebben. En hierdoor kunnen kosten ook oplopen. Je begint de mensen die met de handen werken steeds meer te missen. Dat merken wij ook. Dus als je interesse hebt in onze branche, aarzel dan niet om eens langs te komen. De basisdiploma’s moet je hebben maar de rest kun je hier leren! We vinden het belangrijk dat we meegaan met de tijd. Wij zeggen altijd dat klanten bij ons altijd welkom zijn. Wij kunnen u bij alles van dienst zijn.”
Wat moeten wij nog weten?
“Ledeacker en Sint Tunnis zijn geen grote steden. Onze klanten zitten vooral in de zeven kerkdorpen van de oude gemeente. Het ons-kent-ons-dorpsgevoel en de saamhorigheid vinden Fraukje en ik belangrijk en fijn. Daarom zorgen we er ook voor dat we 'gezien' worden. We zijn betrokken bij de verenigingen. We sponsoren en helpen, daar waar wat binnen onze mogelijkheden kan, altijd. Veel ondernemers verdwijnen in ons straatbeeld. Dit vinden we echt jammer. Mensen vergeten soms hoe bevoorrecht we zijn hier te mogen wonen en opgroeien. Je hebt elkaar wel nodig om leefbaar te kunnen blijven. Wij kopen onze bloemen bijvoorbeeld bij onze plaatselijke bloemisten. Wij zijn trots hier te mogen wonen en dat onze kinderen hier mogen opgroeien. Oh ja, en nog iets anders: je hoeft niet persé te bellen om een afspraak te maken. Dat mag natuurlijk wel, maar dit kan ook via onze site, zo vanuit je luie stoel!”
Aan wie geven jullie de pen door?
"Aan Paul Sommers van Sommers installatietechniek."
James autoservice Coopmans