Vraag van Peter:
Ondersteuning bij het voeren van een gesprek met de gemeente, met de vraag om een PGB voor huishoudelijke hulp.
Het eerste contact met Peter
Peter is 64 en is sinds 2 jaar bekend met de ziekte ALS. Hij kan zijn rechter hand niet meer goed gebruiken, heeft moeite met lopen en gebruikt daarvoor een rollator. Peter woont samen met zijn vrouw die hem veel ondersteunt. Zijn vrouw heeft artrose in de handen en waar Peter vaak van alles in het huishouden deed komt dat nu veel op zijn vrouw neer. Zijn vrouw ervaart echter steeds meer pijn in de gewrichten vanwege de zware belasting. De kinderen wonen aan de andere kant van Nederland en sinds de ziekte komen meneer en mevrouw niet veel meer buiten; vrienden en kennissen hebben ze niet om ze te ondersteunen. Ze hebben al eens huishoudelijke hulp vanuit de gemeente gekregen. Zo zijn er verschillende zorgaanbieders geweest maar hierover zijn meneer en mevrouw niet tevreden. Elke week wordt er iemand anders gestuurd en dat werkt niet fijn. Ze hebben bij de gemeente gevraagd of er andere zorgaanbieders zijn, maar alle organisaties waarmee de gemeente een contract heeft hebben een ellenlange wachtlijst. Meneer en mevrouw kennen wel iemand die voor hun de huishoudelijke taken zou willen doen, daarvoor zou een PGB aangevraagd moeten worden. Dit gesprek met de gemeente vindt binnenkort plaats. De persoon van de gemeente die de beoordeling gaat doen is een bekende van het gezin, helaas hebben ze daar geen fijne ervaringen mee en voelden ze zich in een eerder gesprek niet gehoord en begrepen. Ze bellen naar MEE voor onafhankelijk advies en MEE-denken.
Samen naar een oplossing
Vanuit MEE bel ik met meneer en mevrouw ter voorbereiding op het gesprek. Er hangt veel voor ze van af en ze willen het graag goed kunnen verwoorden. We bespreken hun argumenten en hoe ze het kunnen verwoorden. Ze zouden het fijn vinden als ik tijdens het gesprek beide ondersteun als ze stilvallen of het gesprek te verduidelijken als ze aangeven dat ze het niet goed begrijpen wat er gezegd wordt. Dit hebben ze de vorige keer geprobeerd maar ze voelden zich niet gehoord. Meneer en mevrouw hebben zelf het gesprek gevoerd en het PGB is toegekend vanuit de gemeente. Na het gesprek gaf meneer aan het heel fijn te hebben gevonden dat MEE er bij was, ‘het gesprek liep daardoor heel anders’ zegt meneer. Mevrouw laat nog weten dat de voorbereiding hen erg heeft geholpen om tijdens het gesprek met de gemeente duidelijk te maken wat er precies nodig is en hoe ze dit zelf kunnen aanpakken.
Hoe gaat het nu
Meneer en mevrouw hebben een opgeruimd en schoon huis, ze zijn erg tevreden met een huishoudelijke hulp die ze vertrouwen en die elke week ook even persoonlijke aandacht heeft voor meneer en mevrouw.
Ze voelen zich weer prettig in hun eigen woonomgeving en hebben nu meer tijd voor elkaar dan vóór de rommelige situatie.