Een bijzonder huis in Sint Anthonis
Een warm, sfeervol, huiselijk huis voor gasten, waar door vrijwilligers met hart en ziel gewerkt wordt om de gasten, die in de laatste fase van hun leven zitten, het naar de zin te maken.
Hospice de Cocon
Waarom dit interview?
Enerzijds omdat ik, Maria van Tilborg, op het online dorpsplein SamenSintAntonis.nl een hulpvraag van de Cocon zag waar vrijwilligers werden gevraagd (helaas is hier nog geen reactie op gekomen) en anderzijds omdat ik nieuwsgierig ben naar het werk van een vrijwilliger bij de Cocon. Deze 2 redenen deden mij besluiten een interview af te nemen. Hiermee hoop ik vrijwilligers, die geïnteresseerd zijn maar nog twijfelen, over de streep te trekken.
Na contact te hebben gezocht met Miranda van den Broek, coördinator van VPTZ (Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg) Land van Cuijk/Hospice de Cocon, werd al snel een datum geprikt voor dit interview.
Bij binnenkomst werd ik hartelijk ontvangen door vrijwilligster, Ria Arts. Het gevoel wat ik kreeg was zo anders dan mijn eerdere beeldvorming: er hing geen enge/beladen sfeer, maar een warme, huiselijke sfeer.
Onder het genot van een kopje koffie en thee begon ik het interview met:
vrijwilligers Henk Cuppen uit Grave en Ria Arts uit Boxmeer
Hoe zijn jullie vrijwilliger geworden?
Henk vertelt dat zijn schoonmoeder ooit te gast was bij de Cocon. Zij hebben toen ervaren hoe fijn de sfeer en verzorging van de vrijwilligers was. Na zijn pensioen, Henk was loodgieter, kwam hij in contact met een van de coördinatoren van de Cocon, die hem vroeg of hij geïnteresseerd was in vrijwilligerswerk bij de Cocon. Henk heeft toen een aantal keren met een dienst meegelopen en dit beviel hem zo goed dat hij inmiddels 3 ½ jaar vrijwilliger is.
Ria daarentegen heeft een zorgachtergrond, zij heeft in een verpleeghuis gewerkt. Daar had ze meer verantwoordelijkheden, die ze nu niet heeft, waardoor het werken in een hospice een stuk relaxter is. In het verpleeghuis verblijft een cliënt over het algemeen langer dan in het hospice. In het hospice maak je opname en overlijden mee. Voor wat betreft de zorg, die blijft hetzelfde en is prachtig. Toen Ria met pensioen was werd ze getipt door haar nichtje (die al werkzaam was bij de Cocon). In eerste instantie was er twijfel bij Ria, ze had namelijk geen goed beeld van de Cocon. Nadat ze een dienst had meegelopen was ze helemaal om en inmiddels werkt ze al 2 ½ jaar als vrijwilligster.
Wat maakt het werken bij de Cocon zo fijn?
De gemoedelijkheid, de onderlinge sfeer met zowel de gasten, familie, als met de vrijwilligers en de coördinatoren onder elkaar. “Er zijn” is het belangrijkste.
Verder de gezellige keukentafel gesprekken die je met de gasten en familie hebt. Deze gesprekken gaan niet alleen over het ziek zijn, maar ook over het verleden, hobby’s, families etc. Doordat iedere vrijwilliger de intentie heeft zo goed mogelijk voor de gasten te zorgen, bouw je een band met hen op. Er wordt veel gelachen en wat zeker niet onbelangrijk is: er wordt veel gedeeld met elkaar.
Hoe ziet jullie dagindeling eruit?
Beiden draaien graag een vroege dienst. Dat wil zeggen van 07.00 – 11.00 uur. De dienst die om 07.00 uur begint, start met de overdracht van de nachtdienst. De bedoeling is dat de dossiers, die klaarliggen, doorgelezen worden. Rond 09.00 uur zijn de coördinatoren aanwezig en wordt er tijd vrijgemaakt voor een gezamenlijk kopje koffie. De coördinatoren zijn over het algemeen de hele dag aanwezig. Zijn er problemen dan kun je altijd terugvallen op de coördinatoren of de thuiszorg.
Er hangt een lijst met huishoudelijke taken. Als je hier niet aan toe bent gekomen dan schuiven deze door naar de volgende dienst.
De gast staat altijd op de eerste plaats, daar zorg je goed voor!
Je gaat samen met de gast het ontbijt klaar maken, je stemt af of de gast het ontbijt op de kamer of in de keuken wil.
Daarnaast help je de thuiszorg met het wassen en aankleden. Dit hoeft niet persé, maar is wel fijn, omdat de thuiszorg het druk heeft en je ze hiermee kunt ontlasten.
Rond 10.30 uur is het koffietijd. Afhankelijk van de wens van de gast breng je koffie op de kamer of je drinkt deze samen in de keuken. Beiden vinden het fijn als de gast in de keuken komt zitten omdat op deze manier de gast deel uitmaakt van het huiselijke.
Om 10.45 uur komt de volgende dienst en in aanwezigheid van de coördinatoren is er een mondelinge overdracht. En dan ga je om 11.00 uur naar huis. Beiden hebben geen moeite met het loslaten van hetgeen er die ochtend is gebeurd. Het gevoel van: “ik heb alles gedaan wat ik kon doen voor de gasten” overheerst, waardoor het loslaten niet moeilijk is.
Een vrijwilliger doet geen medische handelingen, dat doet de thuiszorg c.q. huisarts.
Een vrijwilliger hoeft niet te koken, de familie zorgt hier zelf voor. Een vrijwilliger warmt het eten wel op en als een gast speciale wensen heeft dan wordt hier alles aan gedaan om deze te vervullen.
Hoe ziet jullie rooster eruit?
Er wordt gewerkt in blokken van 4 uur. Per blok zijn 2 vrijwilligers aanwezig. Overdag van 7.00 – 11.00 uur, 11.00 - 15.00 uur, 15.00 - 19.00 uur, 19.00 - 23.00 uur en ’s nachts is er de nachtdienst van Pantein van 23.00 – 07.00 uur. 15 minuten voor het aflopen van elke dienst is een mondelinge overdracht.
Je mag zelf aangeven welke dag en welk blok je wilt werken.
Naast het hospice heb je ook de thuissituatie waar vrijwilligers worden ingezet, VPTZ Thuis
Dit kan zowel overdag als ’s nachts, afhankelijk van de wensen van de mantelzorgers. Het voelt voor Ria een voorrecht dit te mogen doen. Je ontlast hiermee de mantelzorgers, zij willen rust en hoe bijzonder is het dat je dan als wildvreemde in de thuissituatie mag zorgen. Op deze manier kom je nog dichter bij de gast te staan dan in het hospice.
Worden jullie geschoold?
Ja, een training/coaching van een aantal middagen om weer de puntjes op de i te zetten en om te horen wat er van je verwacht wordt. Nieuwe vrijwilligers krijgen een basiscursus aangeboden.
Wat ook nog ter sprake komt is de wens ambulance
Een kostbaar geschenk voor zowel de gast als de familie. De wens ambulance wordt ingezet bij speciale wensen van de gast, bijv. een uitje naar de zee, of naar een familielid die wat verder weg woont.
Een heel bijzonder afscheidskleed?
Een aantal vrijwilligers van de Cocon hebben een prachtig afscheidskleed (zie foto) gemaakt. Deze hangt in de ontvangstruimte van het huis. Wanneer een gast overleden is, wordt dit kleed over de overledene gelegd. De overledene wordt, onder uitgeleide van de familie, vrijwilligers en coördinatoren, naar de auto van de begrafenisondernemer gebracht. Iedereen blijft buiten staan, de medewerker van het uitvaartcentrum loopt voor de auto uit, wij blijven staan tot de auto uit het zicht is.
Wat is jullie droom?
Dat er naast vrouwen ook mannen zich aanmelden als vrijwilliger. Op dit moment verblijft er een mannelijke gast, die het fijn vindt om over bijv. voetballen of autorace te kunnen praten. Verder is het fijn als een man wat technische zaken kan regelen, zoals bijv. een gaatje boren of een kraan repareren. We hebben heel hard vrijwilligers nodig. Voor coronatijd hadden we 65 vrijwilligers, momenteel 55. Hoe meer vrijwilligers des te beter we de diensten kunnen verdelen.
Draai een dienst mee en ervaar
Heb je interesse in vrijwilligerswerk bij de Cocon, maar voel je nog enige schroom, draai eens een dienst mee of loop binnen voor een praatje. Graag altijd eerst in overleg met de coördinator!
Tot slot wil ik Henk en Ria heel hartelijk danken voor dit openhartig gesprek en ik hoop van harte dat ik met dit interview mensen enthousiast heb gemaakt om zich als vrijwilliger aan te melden.
Mocht je nog twijfelen, klik hier en neem de tijd om dit filmpje te kijken wat op de website van de Cocon staat.