De Rode draad van Juul Baltussen KUNSTKRING SINT ANTHONIS
“MAKEN”
Het is niet alleen werken met hamer, aambeeld en vuur………
Ontwerpen, rekenen, tekenen, buigen, hameren, smeden, afbramen, schuren, laseren, lassen met 4 lastechnieken, walsen, draaien, frezen, zetten, mechanisch hameren, branden, spuiten, patineren boenen, vergunningen, schaalmodellen, portfolio, presenteren, pitchen, organiseren, transport, positiebepalen, graaf- en hijswerk….. er gaat heel wat schuil achter de wereld van de Kunstsmid.
Een boek, nee een hele encyclopedie kan over Juul en al zijn kunstwerken worden geschreven. Wat gezien wordt is meestal het eindresultaat, niet de weg daar naar toe. Het proces in zijn hoofd, de voorbereiding en wie Juul een beetje kent, weet dat hij zich inleest, verdiept, studeert, met mensen praat en bovenal luistert. Zijn geest wordt zo gevoed en geprikkeld om het maakproces aan te wakkeren. Hij hoeft niet op reis om geïnspireerd te raken. Veel, nee alles speelt zich af in zijn hoofd en dan, weer of geen weer in de vroege ochtenden, komt het uit zijn vingers. Krachtige beelden, karakteristiek, expressief en sterk en soms ook fijntjes en minuscuul. In zijn werken wordt vaak ook ander materiaal verwerkt. Glas, hout, kringloop, oud gereedschap, schroothoop attributen, leer, beenderen steen, alles wordt door hem gebruikt. Fantasievol en tegelijkertijd ambachtelijk. Met voor de leek onbedwingbaar materiaal zoals bijvoorbeeld roestvrij staal, cortenstaal of damaststaal. Alles wordt naar zijn hand gezet, met techniek, brute kracht en soms ook met tederheid. De tel is Juul kwijt geraakt. Resultaat na 50 jaar onafgebroken werken zijn ontelbaar veel Kunstwerken. Nationaal en internationaal, kolossaal groot -bijvoorbeeld de troon bij het voormalig gemeentehuis van Sint Anthonis’, van wel bijna 10 meter, of het kruis op de Petrusbanden Kerk in Venray-, tot minuscuul kleine, sieraadachtige kunstwerkjes. Incidenteel nam hij deel aan buitenlandse exposities zoals de Biënnale in Florence of Europ´Art Genève.
Veel van zijn werken zijn te vinden bij overheid instellingen en in de openbare ruimte zoals pleinen, parken, tuinen, oprijlanen etc. maar ook bij bedrijven.
Fauteuils, beelden, banken, rotondes, gedenkmonumenten, watertappunten …. Het werk is laagdrempelig, onderhoudsvrij, hufterproof en ook op sokkels. Het is om aan te raken, staat tussen de mensen in niet ergens ver weg op een onbereikbare plek.
Naast zijn drukke bezigheden vindt Juul ook nog tijd om studenten van de Kunstacademie en het Pieter Breughel Centrum in te wijden in de wereld van staal en de techniek. Zijn kennis en vakmanschap komen hem daarbij goed van pas. Het doet hem deugd dat het ambacht uit het verdomhoekje komt steeds meer gewaardeerd wordt. Het was nooit fijn te ervaren dat voor het ambacht en ambachtslieden vaak de neus werd opgehaald. Opmerkingen als “leuk knutselen en fröbelen” steken hem en dan zijn het zijn ogen die vlammen en vuur spuwen. Ambachtsmensen vormen immers de onmisbare schakel, waar je ook komt en waar je ook kijkt. Dat zou toch iedereen duidelijk moeten zijn? Het maken van Kunst gaat gepaard met inzicht, kennis, techniek, materiaalkennis en jarenlange ervaring.
Juul maakt alle tijd voor rondleidingen in zijn eigen beeldentuin en werkplaats. Zo doende heeft hij geen galeries nodig om zijn werk aan de man te brengen.
Naast zijn drukke leven en gezin kan hij zijn hartje ophalen en genieten van het bezoeken van musea en de jaarlijkse